Abba blir Àsta

Hej mina vänner! Jag har någonting att berätta för er. Nu får ni hänga mer här för detta kommer nog blir lite krångligt. Okej, så här är det:

Abba heter på papper Àsta. Abbas syster heter Abbadis och därför valde Annelie att döpa Abba till Àsta så att det inte skulle bli så likt hennes systers namn. Men hon har på skoj blivit kallad "Lill Abba" och så har det fortsatt :P Jag har väldigt länge trott att hon faktiskt hetat Abba men Annelie har ju senare berättat att hon inte heter det på papper. Och jag har själv bestämt att jag vill att hon ska fortsätta heta Abba! Tills idag, då jag har bestämt mig för att hon ska bli kallad hennes riktiga namn. Àsta. På isländskan när det är en apostrof över en bokstav uttalas det med ett o efteråt. Så alltså uttalas Àsta "Aosta" - T.ex. Kári uttalas Kaori. Men man uttalar det mjukt och inte "Aosta". Hänger ni med? :) Så från och med nu heter Abba Àsta, och det kommer förbli hennes vardagliga namn då det faktiskt är så hon heter.

Varför jag tagit detta beslut är för att vi förhoppningsvis kommer röra oss en hel del ute på tävlingsbanorna i framtiden, och där kommer hon alltid bli representerad som Àsta då hon heter det på papper och i passet. Så det är ju faktiskt hennes riktiga namn.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback