Bekantskap

En sak jag verkligen börjat tänka på, på sista tiden. Är att man ska bekanta sig med hästen innan man sitter upp på den. Jag tycker detta är väldigt viktigt då hästen är en varelse den också. Vi ska respektera djuret precis som vi gör med vilken människa om helst. Hästen klarar sig fint utan oss. Den har inte valt att vi ska rida den. Men oftast går det till så att; människan sitter upp på hästen för att hon eller han vill. Men det är lika viktigt att tänka på hästen också!

Ju mer du bekantar dig med hästen desto bättre.



Har du aldrig träffat hästen förut tycker jag att man ska lägga ner väldigt mycket tid på att lära känna varandra. Gå en promenad, borsta, klia, prata, leka... Använd din fantasi. Både du och hästen ska ju ha kul tillsammans!

Har du haft hästen i din närhet väldigt länge kanske det räcker med en längre borstning, lite kliande där hästen tycker det är skönt och sådant som hästen trivs med. Det beror mycket på vilken relation ni redan har till varandra.



Om jag tänker efter har jag varit ganska dålig på detta... Men man lär sig efter som. Man kan aldrig vara full lärd redan från början. Man kan nog aldrig vara full lärd. Jag tror att det alltid finns med att lära.


Detta är jag och min goda vän Claras häst. Vi skulle fotografera (det är därför jag inte hade någon hjälm på mig eller passande ridkläder, men vi skrittade runt lite bara). Jag gjorde så gott jag kunde för att bekanta mig med honom innan jag satte mig upp. Jag hade gärna vilja göra det mer. Men vi hade inte så mycket tid på oss tyvärr... Fast jag tycker ändå att jag lyckades ganska bra!

Tycker ni på något annat vis? Tala mer än gärna om det. Alla har rätt att tycka olika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback