Spö??

PONNYSANNING SKRIVER JUST NU:


Tänkte bara ge mina läsare en liten tankeställare. Ni ryttare som ofta har ett spö när ni rider, tänk ett steg längre. Varför behöver du spöt? Varför vill hästen inte gå framåt? Tycker du att den inte gör som du vill? Kanske den har ont? Måste den gå som på räls hela tiden? Har faktiskt slutat använda spö nu på varje ridpass när jag fick ett mail av en läsare där det stod detta:

Hästar är det enda djuret på jorden man har tillåtelse att slå..



Vet inte om jag kan hålla med? Jag menar jag har absolut inget problem med piskor, Och jag tycker att rida med pisk är ett självklart val! Inte för att spöa upp hästarna utan för att ha en hjälpa. Och visa, leda hästarna så att man kan ha det kul tillsammans. Och jag vet inte hur ni tänker men.. Jag tänker så här.. Hur beter sig hästarna mot varandra? Blir dem läss på varandra så spöar dem upp varandra riktigt ordentligt. Och särskilt viktigt tycker jag det är med ung hästar. Dem ligger ofta lågt i rank, Så då har ju dem inget i mot att i alla fall få vara högre i rank än sin "ägare, människa". Vilket ofta leder till att dem kan sparka mot en, eller bitas eller visa sig "muppig" för att visa att dem vill vara högre rank. Så vid tecken på sådana beteenden skulle vilken häst som helst läxa upp ung hästen, Varför ska då inte vi göra det? Dem ska väl inte så bete sig hur som helst mot oss? Men missförstå mig inte nu att man ska spöa upp små unghästar vid varenda fel ^^ Jag ville bara säga..

Vad tror ni att flockledaren skulle göra med den lilla unghästen om den hade travat fram och muppat sig och börjat sparka? Den skulle då få veta att den lever... Det kan jag säga. Men jag är i mot att man slår sin häst så den får ont. Men som i en häst flock, man måst sätta varandra på plats. Annars sätter någon dig på plats..

Viktigast är att man har det mysigt :) ♥

Men det är bara min åsikt, man får tycka vad man vill.

Kommentarer
Postat av: Alice

Helt rätt! Jag har aldrig någonsin spö när jag rider. Följer er via bloglovin nu :)

2011-07-19 @ 14:12:52
URL: http://fotohunden.blogg.se/
Postat av: Fanny

Hmm... Vet inte om jag kan hålla med där faktiskt. Jag tyckte så förut med. Att jag var ''hingsten'' i flocken, men jag har tänkt om nu. Vi KAN inte gå och härma hingsten, vi är människan.

Enligt mig ska man ha ömsesidig respekt, vi ska respektera hästen som levande varelse och inse att vi kan inte ha full makt över h*n. Det är svårt för oss att ta in till oss, eftersom man gärna vill vara i överläge. Hästen ska (enligt mig) aldrig vara rädd för att göra något, t.ex att inte gå in i transporten. De flesta skulle tvinga in hästen, ta till spö, rep, ja allt vad det krävs. Varför inte bara se det som att hästen åtminstonde VÅGAR att visa att h*n är rädd. Därefter ge den en klapp på halsen och visa vägen in.

Likaså ska hästen ha repsekt för oss! Självklart! Man kan ryta ifrån när det går för långt för att markera att jag satt min gräns, man ska ju inte mesa med dom.



Pet i stjärten pinne (som min faster kallar det ^^, låter bättre än spö ;]) använder inte jag längre för att Hera reagerade väldigt starkt på den (Därför att jag inte suttit och tjatat ut den genom att peta, peta, peta, peta och peta på henne hela tiden. Vet inte vad hon varit med om innan, men hon hade repsekt för den, så för bådas skull tog jag bort den, annars skulle jag inte haft något problem med att rida med den! Den är ju inte värre än något av människans påhitt (t.ex. Bett, sadel, sporrar) och så länge man inte slår hästen blodig, ser jag inget fel i att använda den! Är ju bara en liten längre arm!



Vart väldigt lång text nu känner jag! (och lite luddig om jag känner mig själv rätt!) Men hoppas ni fattar. Jag ser inget fel i ditt tänkande då alla tycker olika!



Gillar btw såna här texter! Tycker om att diskutera :D

2011-07-19 @ 16:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback