Att leda sin häst

Många tror att leda en häst, det är väl ingen konst i sig?  Men att leda en häst på rätt sätt är viktigt både för säkerheten, tilltro och  ledarskap. När jag går med min häst vill inte jag att den ska leda mig, jag vill inte att den ska springa över  mig och jag vill att den ska känna sig trygg. Och hur gör jag nu den på bästa sätt? Det är frågan. Nu kommer jag visa tre exempel. Dem två första är helt fel och den sista är rätt :)



Ett stort fel som ofta händer i häst världen båda hos äldre och yngre är att man låter hästen gå bakom sig själv.  På bilden under mig ser man hästen stå i ett spänd läge med öronen bakåt (inte för att lyssna för missnöje)  hästen håller även huvudet högt och tvekar inte att springa över människan framför om det skulle behövas.  Fram för allt så ser du överhuvudtaget inte hästens huvud. Om den är rädd, sur eller avslappnad. Det ska man alltid hålla koll på :)  Plus att när ni går så går hästen och leder fram dig, Även om du inte märker det så går den bakom och nästan "puttar" dig framåt utan att nudda dig.




Här ser ni att hästen går precis framför dig. Vilket leder till att hästen känner sig osäker, spänd och har full uppmärksamhet på hur du agerar. Hästen vill helst backa tillbaka till en trygg position igen. Och om hästen nu skulle dra iväg för att hon/han vart rädd för nått, har du inte en chans att hålla i honom/henne.




Om du står vid hästens huvud så står du i en perfekt position :) hästen känner sig säker, öronen fram men med ett lugnt fallande huvud och hon/han känner sig trygg. Om ni kollar upp på dem andrar bilderna så ser ni en tydlig förändring på hästen. Och du ser hela tiden hästens huvud och vad den tänker. När du står i den här positionen så är hästen fokuserad på dig och framåt, Hon/han kommer följa dig dit du vill. :)





Kommentarer
Postat av: disa

jätte bra skrivet! lägg gärna upp ungefär sånna inlägg någon gång ibland, tycker det är roligt att läsa sånt :D

2011-07-19 @ 20:42:05
URL: http://gotlandsponnysarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback